A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

A kettőstömegű lendkerék működési elve

A kettőstömegű lendkerék működési elve

legtöbb gépjármű tulajdonos találkozhatott már ezzel a kifejezéssel, hogy kettőstömegű lendkerék. Sokan félnek tőle, hiszen általában csak a rémhírek keringenek eme alkatrészről, hogy drága, hamar tönkremegy… . A félelem nem alaptalan, hiszen nem éppen a legolcsóbb alkatrésze az autónak. Esetenként akár 400-500 ezer forintba is kerülhet. Nem beszélve arról, hogy szinte mindig teljes kuplung szettel együtt kell cserélni. 

Angol megnevezése DMF (Dual Mass Flywheel), német megnevezése ZMS (Zweimassen-Schwungrad). 

 

A kettőstömegű lendkerék feladata, működési elve:

Ha szemügyre veszünk egy régebbi és egy napjainkban gyártott diesel erőforrással rendelkező gépkocsit, akkor meglepődve tapasztaljuk, hogy sokkal finomabban jár, nincs rázkódás az utastérben nem beszélve a komfortérzetről mikor sebességet váltunk. Eme alkatrész feltalálásának köszönhetjük azt a rengeteg nyomaték és lóerő többletet, hiszen mechanikai sérülés nélkül át tudja adni az energiát az erőátviteli alkatrészeknek.. Vagyis akkor kijelenthetjük, hogy a kettőstömegű lendkerék nem más, mint egy energia elnyelő alkatrész. Ahhoz, hogy megértsük a működési elvét dióhéjban ismernünk kell felépítését.

Tehát a kettőstömegű lendkerék, ahogy a neve is mutatja kettő lendkerékből áll. Egy elsődlegesből és egy másodlagosból (a másodlagos lendkerék tekercsrugókkal kapcsolódik az elsődlegeshez). Tartalmaz még tekercsrugókat, surlódóbetéteket és még néhány apró alkatrészt melynek a részletezésébe most ne menjünk bele. A két tömegnek illetve a rugóknak köszönhetően az elsődleges lendkerék amplitúdójának (harmonikus rezgőmozgás) csak a töredéke jelentkezik a másodlagos lendkeréken, ahonnan a forgatónyomaték továbbítódik a sebességváltóra onnan pedig a féltengelyekre.

Most akkor féljünk tőle vagy ne?

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ma már szinte nem létezik diesel autó kettőstömegű lendkerék nélkül, sőt néhány benzines autónál is alkalmazzák már. Főleg a nagyobb teljesítményű feltöltőseknél. Nem az a baj, hogy benne van az autóban, hanem az, hogy a legtöbb gépjármű nem a tényleges megtett km óra állással kerül eladásra. A várható élettartama egy ilyen lendkeréknek 100-300 ezer km-ig terjedhet. Ez lehet kevesebb illetve több, de nyilván összhangban van a gépjármű felhasználási jellegétől valamint a motor teljesítményétől (chip tuning). Félelemre adhat okot, hogy igen borsos a javítási költsége azonban itt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy normális használat mellett nem egyik napról a másikra szokott tönkremenni. Vannak bizonyos vészjósló jelek melyekből számítani lehet a hamarosan közeledő javításra. Ilyen pl: a leállítás illetve indítás közben koppanó (csattanó) hang, egyenetlen alapjárat, csörgő-zörgő hang alapjáraton. Sokan nem is gondolnák, hogy a meghibásodása nem csak a vezetési stílustól, szokástól… függ. Igen nagy szerepet játszik a befecskendező rendszer is, hiszen annak meghibásodása egyenetlen alapjáratot tud eredményezni, amit még ha nem is érzékelünk, a lendkerékre abszolút nincs pozitív hatással.
Léteznek úgymond kiváltó szettek a kettőstömegű lendkerék helyett, ami ugyan lényegesen olcsóbb, ámbár annak ellenére óvatosan kell kezelnünk a kérdést. Az egytömegű, hagyományos lendkerék nagyban megváltoztathatja a motor járását ezzel csökkentve a mechanikai zajok elnyelését. Nem beszélve arról, hogy a sebességváltó is nehezebben tudja elviselni a hirtelen fellépő nagyobb mechanikai terhelést. Ugyanis  Könnyen előfordulhat akár egy nyelestengely törés harmadrészt általában a kiváltó szetthez nem gyártanak külön csak kuplung szettet (szerkezet, tárcsa, kinyomó csapágy). Általában újra meg kell vásárolni lendkerékkel együtt a kiváltó szettet a legközelebbi kuplungcseréhez.

Annyit azért szeretnék még megjegyezni ezzel kapcsolatban, hogy senkinek sem szeretném elvenni a kedvét az ilyen erőátviteli rendszerrel szerelt autóktól. Alapjában véve a rendszer jó sőt, nagyon jó. Részben ennek köszönhető, hogy sokszor az avatatlan fül nem vagy csak nagyon nehezen tudja megmondani, hogy milyen erőforrás dübörög a motorháztető alatt.  Viszont a vásárlás előtt mindenképp érdemes egy szakszervizben átvizsgáltatni az autót, nem csak ez ügyből kifolyólag hanem már csak azért is, hogy egy pontosabb állapot táruljon elénk, mert azért valljuk be van még néhány alkatrész ami elromolhat nem beszélve az esetleges korábbi sérülésekről, melyek mértékét a legpontosabban csak rétegvastagság mérővel lehet meghatározni. Ha pedig már a birtokunkban van (korábban vásárolt) akkor sem kell megijedni, minden bizonnyal jó néhány ezer km áll előttünk a kettőstömegű lendkerék cseréje nélkül.