Chevrolet Kalos 1.4 8V komplett vezérlés csere.
Egy kis időszakos szerviznek indult. Az olajcserét követően derült ki, hogy már igencsak alkalmas lenne a vezérlés cseréje. Ezen motorok esetében ez 4 év vagy 60 ezer Km. A tulaj nem gondolkodott sokat, hiszen nem szeretett volna kifizetni egy motorfelújítást, mikor lényegesen olcsóbb a komplett vezérlés cseréje.
Első nekifutásból, le kell szerelnünk a jobb első kereket, miután felbakoltuk az autót. Ha nincs légkulcsunk akkor érdemes még a földön meglazítani a négy darab csavart.
Ha ezzel megvolnánk, akkor szereljük le a jobb első dobbetétet. Ez több szempontból is fontos. Egyrészt csak nehezen tudnánk hozzáférni a főtengely szíjtárcsához, másrészt a vezérlést mikor jelre tekerjük sokkal jobban látjuk, hogy mi hol van.
Így azért jobban rá lehet látni a dolgokra. Jegyezzük meg, hogy volt fent a hosszbordásszíj.
Ezt követően kezdhetjük a bontást felülről is. Ki kell szerelni a levegőszűrő házát is. Ezt kettő darab csavar rögzíti. Ne felejtsük el meglazítani a fojtószelepre menő levegőcsövet is illetve leszedni a légtömegérő csatlakozóját.
Amint eltávolítjuk a levegőszűrő házat már meg is pillantjuk a motortartó bakot illetve annak tartó konzolját. Mielőtt elkezdenénk kicsavarni a csavarokat támasszuk meg a motort alulról.
Mielőtt elkezdjük bontani a tartóbakot szereljük le a hosszbordásszíjat. A képen a szíj feszítője látszik. Egy csillagkulccsal szépen el lehet feszíteni és le lehet szedni a szíjat.
A szíjtárcsa eltávolítása után egylrtelműen látszik, hogy a főtengely szimering már nincs a helyzet magaslatán. Természetesen cserélni kell, mert az új vezérlést is áztatni fogja a motorolaj.
A szíj eltávolítás után le kell szerelnünk a motortartó bak konzolját is, mert a vízpumpa kiszereléséhez a teljes műanyag burkolatot el kell távolítanunk.
A motortartó bak konzolját négy darab csavar rögzíti a blokk oldalához. A csavarokat nyugodtan benne hagyhatjuk miután kitekertük őket, mert a konzollal együtt könnyebb kiszedni. A műanyag burkolatok 10-es kulcsnyílású csavarokkal vannak rögzítve. A burkolat eltávolítása után férünk hozzá a vezérléshez. Fontos, hogy ne a vezérműtengelyt hajtsuk, mikor jelre forgatjuk. Mindig a főtengelyt forgassuk. Vissza kell kapatni a szíjtárcsa csavarját és azzal forgassuk az óra járásával megegyező irányba addig amíg a vezérműtengelyen és a főtengelyen a jelek nem esnek egymásba. A vezérműtengely bordáskerekén van egy vonal aminek a a műanyag burkolaton lévő bevágással kell egybe esnie. A főtengely bordáskerekén pedig egy nyíl helyezkedik el ami a blokkon kialakított bevágással kell, hogy egybe essen.
A képen látható a vezérműtengely bordáskerekén a vonal, aminek egybe kell esnie a burkolaton lévő bevágással.
Miután a vízpumpa és a főtengely bordáskerék közötti feszítőt kiszereltük leemelhetjük a vezérműszíjat.
A főtengely bordáskerék eltávolítása után látszik, hogy ez a szimering sem úszhatja meg a cserét. A csere előtt érdemes megtisztítani alaposan a szimering környékét.
A szimeringet egy lapos csavarhúzóval viszonylag könnyen el lehet távolítani. Legyünk óvatosak nehogy megsértsük az alumínium házat.
A vezérműtengely szimering sem örvendett túl jó állapotnak. A cseréje magától értetődik.
Ezen a képen jól látszik, hogy miként van megvezetve a vezérműtengely bordáskereke. A szimering csere előtt ezt is takarítsuk meg egy kis féktisztítóval.
A vízpumpát érdemes megjelölni, hogy milyen szögben állt. Ez azért fontos, mert a vezérműszíj előfeszítését magával a vízpumpa forgatásával tudjuk beállítani. Ne állítsuk túl feszesre, mert az a feszítő vagy a vízpumpa csapágyának az idő előtti tönkremenetelét jelenheti. A vízpumpa helyét takarítsuk meg. Erre a célra én csiszolópapírt szoktam használni.
Ez a vízpumpa már igen csak csereérett. Volt már egy nem éppen kevésnek mondható lógása is.
A beszerelés előtt mindenképp hasonlítsuk össze a régi és az új vízpumpát. A fogakat is számoljuk le. Az új vízpumpának a lapátjai egy kicsit nagyobbak, de ez nem probléma.
A vízpumpát érdemes tömítő pasztával visszaszerelni. A mennyiséggel bánjunk óvatosan. Nem kell vastagon alkalmazni.
Miután a vízpumpát visszatettük és megfogattuk a három darab csavarjával vissza lehet szerelni a műanyag burkolat alsó felét. Ezt követően tehetjük a helyére a vezérműtengely bordáskereket. A szíj felrakása előtt ellenőrizzük, hogy minden jelen legyen. A feszítő felszerelésénél figyeljünk a blokkon oldalán kialakított nútra, ami megvezeti. Utána tehetjük fel a szíjat. Miután mindent fixre húztunk az előírt meghúzási nyomatékok szerint, forgassuk körbe a motort legalább háromszor majd ellenőrizzók a jeleket újra. Ha minden stimmel, a szíj nem laza akkor megkezdhetjük az autó összeszerelését.