A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Opel Corsa 1.0 Vezérműlánc csere

Egy kedves barátom azzal keresett fel, hogy alapjáraton csörög a kis Corsájának a motorja. Megkértem, hogyha van egy kis ideje guruljon felém és meghallgatom, bár már telefonban mondtam neki, hogy a hallható hangért 90%-ban a vezérműlánc nyúlása tehető felelőssé, mivel ez típushibája a motornak.

Sajnos igazam is volt. Szépen összeállítottam neki a listát, hogy mely alkatrészeket szükséges kicserélni ahhoz, hogy minden úgy működjön, mint régen. Ahhoz képest, hogy egy kis motorról van szó az alkatrészek árai nem éppen mondhatóak pénztárca barátnak, de ebbe most inkább nem megyek bele, mert mindegyik autóra lehet locsolni igen tetemes összeget is akár. Tehát akkor jöjjön a lényeg….

Első körben le kell venni a jobb első kereket és ki kell venni a dobbetétet, hogy jól hozzáférjünk az ékszíj tárcsához illetve ki kell szerelnünk még a légszűrő házat is.

Ezt követően le kell szerelnünk a hosszbordásszíjat valamint a vízpumpa ékszíjtárcsát is. Ügyeljünk a hosszbordásszíj feszítő görgőjének a leszerelésére.

Ha ezzel megvagyunk, akkor le kell engedni a rendszerben lévő hűtőfolyadékot majd a termosztátházon lévő csöveket kell lehúznunk a csatlakozási pontokról. Ehhez túl nagy szakértelem nem kell. Javaslom, hogy a rögzítő bilincseket cseréljék újra, mert nem biztos, hogy újra meg lehet húzni őket anélkül, hogy megszakadnának.

Ha ezen lépésekkel is végeztünk jőhet a szelepfedél eltávolítása, melyet néhány csavar rögzít a hengerfejhez.

Mikor megláttam ezen képet felmerült bennem a kérdés, hogy ez a motor vajon megkapta-e időben a szükséges olajcserét avagy nem? Nagyon nem kell kommentálni ezt a lerakódást. Az alábbi képeken közelebbről is meg lehet tekinteni az olajkokszot.

A fenti képeken egyértelműen látszik a nem időben végrehajtott olajcsere okozta kokszolódás és olajsár. Az olacsere intervallum betartása vezérműlánccal szerelt gépkocsiknál különösen fontos! 

Ezen a képen jól látható a vezérműtengely jeladónak a tárcsája. Mindenképp az eredeti helyére tegyük vissza mert előfordulhat, hogy a motor nem fog indulni az összeszerelést követően. Fontos, hogy a szétszerelés előtt mindeképp forgassuk jelre a motort. Én ezen esetben nem használtam kimondottan erre a típushoz kapható célszerszámot. A vezérműtengelyek rögzítését egy laposvassal oldottam meg. Nem azért mert trehány vagyok hanem, mert már nem az első amit cserélek. A rutin és az évek :)

A képeken is látszik, hogy a megfelelő méretű laposvas teljes mértékben felfekszik a vezérműházra. Amíg ezt a lépést nem tettük meg semmi esetre se bontsuk meg a vezérlést!

Miután kellő képpen rögzítettük a vezérműtengelyeket érdemes megfesteni a főtengelyt is. Főleg ha valaki előszőr csinál ilyet. Nekem van hozzá gyári célszerszám (stift), melyet a motor eleje felől lehet behelyezni. Ezek után már nyugodt szívvel meglazíthatjuk a láncfeszítő patron csavarjait illetve a láncvezetőét is. Majd eltávolíthatjuk a lánckerekeket is. 

Következzen az összeszerelés. Mielőtt ennek nekilátnánk távolítsuk el a régi tőmítést és alaposan tisztítsuk meg annak helyét. Én minden esetben használok vékony rétegben pasztát, melyet a tömítendő felületre hordok fel.

Fontos kiemelnem, hogy a lánckerekeket az előírt nyomatékkal húzzuk meg. Tudomásom szerint ez 50 Nm és 60 fokot jelent. A főtengelyen lévő lánckerék anyáját 150 Nm és 45 fokra ajánlott húzni. Az ékszíjtárcsának pedig 8 Nm az általam ismert, ajánlott meghúzási nyomatéka. Miután mindent a helyére tettünk távolítsuk el a rögzítő célszerszámokat és hajtsuk körbe a motort legalább három alkalommal ami 360 fokot jelent, majd helyezzük vissza a rögzítő szerszámokat. Ne ijedjünk meg, míg a láncfeszítő patron nem szívja fel az olajat addig csattoghat a lánc. Ha minden stimmel akkor visszatehetjük a vezérmű burkolatot és megkezdhetjük a gépjármű összeszerelését.