A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Subaru Impreza WRX STI 301 LE 2006 motorgenerál

Subaru Impreza WRX STI 301 Le 2006

A gépkocsi azzal a hibával érkezett hozzám, hogy csörög a katalizátor. Erre való tekintettel egy teljes átvizsgálást kért tőlem a tulajdonos.​ Dióhéjban annyi információt kaptam még, hogy nem olyan régen lett ellenőrizve az olajszint és rá kellett tölteni valamivel több, mint 2 litert. A katalizátorcsörgés nekem már az első indításnál gyanús volt. Túlságosan erős, fémes hangot adott ki az autó. Éppen ezért elővettem a sztetoszkópot és ráhallgattam miután gumikalapáccsal megütögettem a kipufogót. A hang sajnos a turbótól jött. Még egy apró észrevétel, hogy leállítás után is hallható volt a hang pár másodpercig. Innentől kezdve már számomra egyértelmű volt a dolog. Turbó le! Már a megemellés pillanatában is voltak árulkodó jelek, ami a turbó rendellenes működésére utalt.

 

Viszonylag könnyen hozzáférhető helyen van, annak ellenére, hogy 2.5 literes motortól nincs sok hely a motortérben. Ami egy kicsit hosszadalmas volt az a sok hő terelő lemez eltávolítása. A turbót kézbe véve szembesültem a „rémképpel”. A tengely eltört. A lapátok szétdarálva.

    

A töltőoldalon látszik is az olaj a turbóban. Érdekes módon a kipufogóba egy deka olaj nem folyt viszont az intercoolerből több, mint egy liter olajat engedtem le. Sajnos a szívócső is tele volt olajjal.

Mivel eltört a tengely az olajteknőt le kellett vennem. És milyen jól tettem.

Ugyan a levétel nem volt egyszerű, mert a bölcső annyira közel van, hogy 4 csavart nagyon nehezen lehet megközelíteni, de egy kis kézügyességgel és a megfelelő szerszámmal ez megoldható.  A karter tele volt spémmel, ami nem a turbóból származott. Vélhetően az olajhiányos állapotban megfordult a hajtókarcsapágy. Így is volt. Sajnos a 2.5 literes Subaruk gyengepontja a dugattyú. Le szokott törni a dugattyú szoknyája. Sajnos ezzel az autóval is ez történt, viszont a tulajdonos ebből semmit sem érzett. A dugattyú kifűzése után derült fény arra, hogy az egyik henger el van repedve. Sajnos ez már megpecsételte az autó sorsát. Akkora hőterhelést kapott, hogy megrepedt.

Maga az alkatrész beszerzés sem egyszerű. Leginkább csak gyári vagy tuning alkatrészeket lehet kapni. Felvettem a kapcsolatot egy hazai Márkakereskedővel, aki cirka 800 ezer forintért szerette volna értékesíteni a turbófeltöltőt. Tekintettel arra, hogy nem egy hétköznapi turbóról volt szó, amit már akkor észrevettem mikor megláttam a gyártó feliratát a felöltőn (IHI), több napi utánajárásomba telt, mire egy barátomtól sikerült szerezni egyet fél áron.

Mivel maga a motorfelújítás ebben az esetben szükségét vesztette kivéve akkor, ha valaki bevállalja azt, hogy meghüvelyez egy ilyen motort (én nem vállaltam be). Ilyen teljesítménynnyel rendelkező erőforrással ne játszunk. Az autó egy igen jó barátomé volt, akit nagyon sajnáltam a végén, mert egy katalizátor hibával indult, amit egy szervizben állapítottak meg neki. Mondjuk ez no comment, hogy valaki ilyet benéz főleg egy ilyen autónál. Sajnos a szervizköltség összege bőven millió felettire rúgott. Szükség lett volna egy komplett motor beszerzésére, ami önmagában sem olcsó. Ami bonyolította a dolgot, hogy olyan erőforrás kellet volna, amiben az említett dugattyúcserék már megtörténtek kovácsoltvasra vagy ezt a költséget is be kellett volna vállalni. Ez az alappillére, hogy megbízható legyen az erőforrás. Így hát sajnos eladásra került a gépsárkány, amit teljes joggal megértek. 

Összességében maga a Subaru egy nagyon jó autó szerintem. Ez a gépkocsi mivel külföldről érkezett hazánkba senki sem tudja az előéletét. De a motor belső állapotát tekintve biztosan nem a legkíméletesebben használták előtte. Ezek azok a dolgok, amibe senki sem lát bele. A dolog pikantériája, hogy ehhez az autóhoz hatványozottan drágább minden. De miért lenne. Egy Ilyen menetdinamikával rendelkező autóhoz semmi sem olcsó. Legyen az Impreza vagy egy Supra esetleg egy Skyline.