A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

A részecskeszűrő, más néven FAP, DPF.

A részecskeszűrő, más néven FAP, DPF.

 

A diesel üzemű motor füstölt, füstöl és mindig is füstölni fog. Ennek legfőbb oka, hogy míg a benzines gépjárműveknél az üzemanyagot rendszerint a szívócsőbe porlasztják (így lehetősége van alaposan összekeveredni a beszívott levegővel), addig a diesel üzemű gépkocsinál közvetlen az égéstérbe porlasztják a gázolajat, ahol szinte azonnal meggyullad.

A részecskeszűrő feladata

A szabad szemmel nem látható apró korom részecskék megszűrése. A részecskeszűrőt a PSA konszern fejlesztette ki 1999-ben az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt. Először a Peugeot 607-ben debütált, majd fokozatosan felszerelték a Peugeot HDi motorok többségét. Szinte nyugodtan kijelenthetjük, hogy ma már nem gördül le a futószalagról diesel üzemű gépjármű részecskeszűrő nélkül.

Működési elve

A folyamatosan kiáramló kipufogógázokban lévő koromrészecskék fennakadnak az úgynevezett porózus filteren. Egy bizonyos telítettségi állapotnál (amit a motorvezérlő érzékel) elindul egy regenerációs ciklus, melynek köszönhetően kiégnek, a lerakódott koromszemcsék ez által visszanyeri eredeti állapotát a részecskeszűrő. Ezt egy Cerine alapú adalékanyag teszi lehetővé, amely minden üzemanyag tankoláskor automatikusan adagolódik. Így a szűrő gyakorlatilag minden 800-1100 km megtétele után égetéssel regenerálódik, melyből a sofőr semmit sem vesz észre.  Ezen folyamat során a lerakódott koromszemcsék kisebb méretűvé válnak és így távoznak a szűrőből.
Maga a regenerációs folyamathoz meg kell emelni a kipufogógáz hőmérsékletét, amit a hengerbe történő utólagos befecskendezéssel lehet elérni vagy közvetlen a szűrő elő fecskendezett adalékanyaggal. Erre azért van szükség, mert egyes anyagok csak a megfelelő hőmérsékletre hevülést követően képesek távozni a filterből. Itt fontos megjegyezni, hogy a regenerálódás országúti használat esetén automatikusan, a sofőr számára nem észrevehető módon megy végbe. Viszont a sűrű városi használat esetén megszakíthatjuk a regenerációs folyamatot azzal, hogy közben leállítjuk a gépkocsit. Ez akár a rendszer meghibásodásához is vezethet. A legtöbb részecskeszűrővel ellátott gépjárműben van valamilyen a regenerációs ciklus szükségességére/elindulására utaló visszajelző lámpa.