A gyújtógyertya feladta, felépítése, gyertyaképek
A gyújtógyertya feladta, felépítése, gyertyaképek
Feladata: a megfelelő minőségű gyűjtószikra biztosítása valamint a hő elvezetése az égéstérből.
A motor optimális működése érdekében nagyon fontos a gyújtógyertya megfelelő mérete és hőértéke. A nem helyesen kiválasztott gyertya a motorban működési zavarokat eredményezhet, melynek következménye a megbízhatatlan működés. Ezt általában onnan lehet észrevenni, hogy megnő az üzemanyag fogyasztás vagy rángat az autó (gyújtáskimaradás)… Súlyosabb esetben a motor károsodása is végbe mehet. A gyertya menethosszára is kellő figyelmet kell szentelni, mert beleérhet a dugattyútetőbe a helytelen választás következtében, ami akár a dugattyútetőben is kárt okozhat. Fontos, hogy a gyújtógyertya gyorsan elérje az üzemi hőmérsékletet.
Hőérték
Ez határozza meg, hogy a gyertya milyen mértékű hő elvezetésére képes, illetve a motor felépítése is eszerint lett megtervezve.
Alacsony hőértékő úgynevezett hideg gyertyák kevesebb hőt vezetnek el, mert a belső szigetelés (szigetelőcsúcs) kisebb felületen érintkezik a gyertya testével, így kevesebb hőt tud elvonni az égéstérből. A meleg gyertya, azaz a magasabb hőértékű ennek ellenkezőjét jelenti. A szigetelőcsúcs nagy felületen tudja átadni a hőt a gyertya testének, ezzel a hengerből kiálló külső szigetelés is nagy hőmérsékletet érhet el. Ezért meleg.
Egyes gyártók eltérő módon adják meg a hőértéket, így erre figyelni kell a vásárlás során. A Bosch, a Champion és a BERU magasabb számokkal, míg az NGK vagy a Nippon Denso az alacsonyabb számokkal jelölik a magasabb hőértéket.
A gyújtógyertya felépítése
Gyertyaképek
Az optimálisan működő motorban a gyertya képe tiszta, száraz vagyis őszbarna
Koromlerakódás esetén mindenképpen ellenőrizni kell a keverék beállítást. Könnyen előfordulhat, hogy túl dús a keverék. Ezt akár egy kipufogógáz elemző műszerrel könnyedén ellenőriztethetjük. Meg kell vizsgálni a levegőszűrő tisztaságát, illetve a szívató működését. A nem megfelelő hőértékeű gyújtógyertya használata esetén nem jön létre az úgynevezett ’’öntisztulás’’ melynek eredménye szintén lehet a kormos, olajos gyertya.
A megolvadt elektródák esetében alaposan szemügyre kell venni, hogy vajon mi okozhatja a túlhevülést. Ennek oka lehet a nem megfelelő hőértékű gyújtógyertya, helytelen előgyújtás vagy netán a rossz minőségű üzemanyag. Előfordulhat azonban, hogy egy meghibásodott szelep okozza a jelenséget. Ez esetben meg kell bontani az erőforrást.
Az olajos, elszennyeződött gyertya figyelmeztet minket motorunk kopottságára. Az elkopott dugatyúgyűrűk miatt a motor felhordja az olajat. Ebben az esetben már a megnövekedett kartergáz is jelen lehet. Jobb esetben ’’csak’’ a szelepszár szimeringeket kell kicserélni esetleg a szelepvezetőkkel együtt. Érdemes ellenőrizni a motorolaj szintet, nincs-e túltöltve esetleg.
A szigetelőcsúcsból történő darabok letörésének az oka általában a szakszerűtlen kezelésre vezethető vissza. Azonban a motorban fellépő hirtelen hő-sokk is okozhatja. A kezdeti stádiumban általában csak hajszálrepedések jelennek meg a szigetelőcsúcson. Amennyiben tovább üzemeltetjük a gépjárművünket, akár szét is robbanhat a szigetelőtest ha lerakódás alakul ki a szigetelőtest és az elektróda között. Ez akár olyat sérülést is eredményezhet a motor belsejében, hogy az teljesen működésképtelenné válik, amit már csak egy teljes generállal lehet újra talpra állítani.