A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Turbófeltöltő működése

turbófeltöltő működéséről néhány szóban:

A motorerő arányos a hengerekbe jutó levegő és üzemanyag mennyiségével. Nagyobb motorok esetében a folyamat ugyanaz, a nagyobb motor több levegőt szív be, így nagyobb teljesítményre képes.

Amennyiben azt szeretnénk, hogy egy kisebb motor nagyobb teljesítményt produkáljon, nincs más dolgunk, mint még több levegőt juttatni a hengerekbe ezt egy turbófeltöltő felszerelésével lehet megoldani. Hiszen a turbófeltöltő felszerelésével drasztikusan megváltoztathatjuk a motor teljesítményét.

Hogyan jut több levegő a motorba? Nézzük meg az alábbi sematikus ábrát.
Ezekkel az ábrákkal illusztráljuk a turbófeltöltő működési elvét.

turbó szerviz

1.       Levegő bejárati nyílás

2.       Sűrített levegő kimenet

3.       Levegőhűtő

4.       Szívó szelep

5.       Kipufogó szelep

6.       Turbina bemenet

7.       Turbina kimenet

Jellegzetes turbófeltöltő felépítése:

·         Levegőszűrő (nincs az ábrán) melyen keresztülhalad a levegő, mielőtt a kompresszorba jutna (1)

·         Aztán a levegő összenyomódik, minek következtében a levegő sűrűsége megnő (2)

·         Több feltöltővel felszerelt autó rendelkezik ˝levegő hűtővel˝ (intercooler) (3), mely tovább hűti a levegőt, így növelve annak ellenállását a berobbanással szemben.

·         A motor szívó szelepén (4) keresztül jut a levegő a hengerbe. Mivel a levegő magasabb sűrűségű, így a henger több levegőt képes beszívni.

·         Magasabb levegő beáramlási arány, magasabb üzemanyag beömlési arányt eredményez

·         Több üzemanyag elégetése nagyobb teljesítményt eredményez.

·         Miután az üzemanyag elég a hengerben, a kipufogás a kipufogó szelepen (5) keresztül történik.

·         A magas hőmérsékletű kipufogógáz ezután továbbhalad a turbinába (6)

·         A turbina visszanyomást gyakorol a motorra, ami azt jelenti, hogy a motor kipufogó nyomása nagyobb, mint az atmoszféranyomás.

·         A hőmérséklet és a nyomás csökken a turbinában, (7) mely a kipufogógáz energiáját használja fel a kompresszor működéséhez.

 

 

Turbófeltöltő összetevői

turbó szerviz

 

Blow off (elkerülő) szelep

turbó javításTurbófeltöltő rendszerek rendelkeznek egy Blow off szeleppel

Turbófeltöltő rendszerben levőBlow off szelep (BOV) egy nyomás csökkentő szerkezet a leömlő területen, amely megakadályozza, hogy a kompresszorban túlnyomás lépjen fel. Mivel a túlnyomás végső soron a csapágyak meghibásodásához vezet, az ehhez kapcsolódó nagy igénybevételnek köszönhetően. A BOV-ot a kompresszor kimenet és a gáztest közé kell felszerelni lehetőleg a feltöltő léghűtő folyásirányába (ha van ilyen felszerelve).

 

Wastegates

turbó szervizKipufogó oldalon a Wastegate segítségével szabályozhatjuk a kipufogógáz nyomását. Néhány hagyományos diesel berendezés nem használ wastegates-et egyáltalán. Ezt a fajta rendszert szabadon lebegő turbófeltöltőnek hívjuk.
A gázolajat használó berendezések többségében szükséges a wastegates.

 

Kétféle konfigurációt különböztetünk meg, ezeket külső illetve belsőnek turbinának nevezzük.

turbó javításA belsők a turbina házba épülnek be és egy “flopper” szelep kart köt össze a túlnyomás szabályzó szeleppel. A belsőket a kipufogó rendszerbe építik. A külső wastegate előnye, hogy az elvezetett gázt újra be lehet vezetni a turbinához. Ez növeli a turbina teljesítményét.

 

 

 

Olaj és Víz csőhálózat

turbó szervizKülönös figyelmet kell fordítani az olaj és víz csőhálózat karbantartására. Egy elhanyagolt szivárgó hálózat komoly meghibásodásokhoz vezethet. Fontos a megfelelő beállítás, mivel az olaj kimenettől a tömegvonzást használva mozog az olaj a rendszerben. A bemeneti oldalon ajánlott a nyomást 60 psi fölött tartani. Ügyelni kell a turbófeltöltő visszahűtésére ez csökkenti a kenőolaj és a kopó alkatrészek lehetséges károsodását. Ezeket a káros hatásokat minimalizálja a vízhűtés, ami napjainkban egyre több turbófeltöltőnél elterjedt.

 

forrás: www.dieselperformance.hu